Fysioterapia

Fysioterapia perustuu uusimpaan saatavilla olevaan tietoon terveydestä, liikkumisesta ja toimintakyvystä. Fysioterapian tavoite on erilaisten tuki- ja liikuntaelimistön kipujen lievittyminen, kudoksen tai kehonosan liikkuvuuden ja liikkeen palauttaminen sekä asiakkaan toimintakykyyn vaikuttaminen kokonaisvaltaisesti. Parhaaseen tulokseen päästään asiakkaan ja fysioterapeutin aktiivisella yhteistyöllä.

Fysioterapiasarja aloitetaan asiakkaan oireiden kartoituksella ja fysioterapeutin tutkimuksella. Fysioterapeuttisella tutkimuksella kartoitetaan asiakkaan toiminta- ja liikkumiskykyä ja niihin liittyviä ongelmia. Samalla arvioidaan fysioterapian tarve ja suunnitellaan fysioterapian sisältö asiakkaan toiveita ja tarpeita kuunnellen.

Fysioterapian menetelmiä ovat mm.

Manuaalinen terapia:
pehmytkudoksen, nivelen/rangan tai hermokudoksen mobilisointi ja muut käsittelyt

Liikehoidot ja terapeuttinen harjoittelu, ohjaus ja neuvonta:
fysioterapiakäynnillä tehtävät harjoitteet sekä kotiohjeet asiakkaan tarpeiden mukaan
kuntosaliharjoittelu (Palokan Kuntokeskus)

Sähkökipuhoidot/ fysikaalinen terapia:
sähköakupunktio/PENS, tns, didy, if, ultraääni

Pehmytkudoskäsittelyt:
hieronta, fasciakäsittelyt

Teippaus
kinesioteippaus

MDT-terapia

Mekaaninen diagnosointi ja hoito alkavat potilaan taudinkuvan määrittelyllä ja fyysisellä tutkimuksella. Potilaalle suunnitellaan yksilöllinen hoito-ohjelma kivun, sentralisaatioilmiön ja oireiden käyttäytymisen perusteella.

Hoidon päätavoitteina ovat:

• Poistaa kipu
  • Palauttaa rangan toiminta
  • Ehkäistä vaivan uusiutuminen ja paheneminen

Hoito koostuu yksilöllisesti valituista harjoitteista, asennon hallinnan ja ennaltaehkäisyn opetuksesta. Periaatteena on opettaa potilas hoitamaan itse itsensä. McKenzie menetelmällä voidaan nopealla ja luotettavalla tavalla määritellä potilaat, jotka hyötyvät mekaanisesta terapiasta ja diagnosoida ne potilaat, jotka saattavat tarvita leikkaushoitoa, muuta lääketieteellistä hoitoa tai terapiaa.

Akupunktio

Akupunktio on vanha kiinalainen hoitomuoto. Fysioterapiassa akupunktiota käytetään lähinnä kivun hoidossa ja lihasten rentoutuksessa. Akupunktio vaikuttaa hermojärjestelmien kautta vähentämällä kipua ja tuottamalla elimistön omaa mielihyvähormonia, endorfiinia.

Akupunktioneulojen vaikutusta voidaan tehostaa johtamalla neuloihin sähköä (PENS). Akupunktiota voidaan antaa omana hoitonaan, mutta usein siihen yhdistetään muuta fysioterapiaa.

Akupunktion hyviä käyttökohteita ovat esim. päänsärky ja migreeni, niska- ja selkävaivat, nivel- ja lihaskivut. Akupunktuurin teho saattaa kestää tunneista vuosiin. Hoidossa käytetään steriilejä kertakäyttöneuloja.

Hieronta

Hieronta rentouttaa lihaksia ja parantaa niiden aineenvaihduntaa, lievittää kipua sekä ylläpitää lihasten elastisuutta. Lisäksi hieronta nopeuttaa kehon palautumista urheilun jälkeen ja on osa lihashuoltoa.