Fysioterapia

Fysioterapia perustuu uusimpaan saatavilla olevaan tietoon terveydestä, liikkumisesta ja toimintakyvystä. Fysioterapian tavoite on erilaisten tuki- ja liikuntaelimistön kipujen lievittyminen, kudoksen tai kehonosan liikkuvuuden ja liikkeen palauttaminen sekä asiakkaan toimintakykyyn vaikuttaminen kokonaisvaltaisesti. Parhaaseen tulokseen päästään asiakkaan ja fysioterapeutin aktiivisella yhteistyöllä.

Fysioterapiasarja aloitetaan asiakkaan oireiden kartoituksella ja fysioterapeutin tutkimuksella. Fysioterapeuttisella tutkimuksella kartoitetaan asiakkaan toiminta- ja liikkumiskykyä ja niihin liittyviä ongelmia. Tarkoituksena on pyrkiä löytämään ongelman varsinainen syy ja selvittää, johtuvatko Sinun kipusi ja oireesi ns. toiminnallisesta häiriöstä. Toiminnalliset ongelmat ovat hoidettavissa fysioterapialla, ja puuttumalla oireiden varsinaisiin syihin, voidaan usein saada pidempiaikaisia tuloksia. Tarvittaessa ohjaamme Sinut lääkärin arvioon ja tarkempiin tutkimuksiin.

Fysioterapian sisältö rakennetaan yksilöllisesti ja se voi vaihdella paljonkin eri tilanteissa.

Fysioterapian menetelmiä ovat mm.

Manuaalinen terapia:
mobilisoivat käsittelyt, fasciakäsittelyt (käsin ja/tai fasciaraudalla), hieronta

Liikehoidot ja terapeuttinen harjoittelu, ohjaus ja neuvonta:
fysioterapiakäynnillä tehtävät yksilöllisesti valitut harjoitteet sekä omatoimiset  asiakkaharjoitteet asiakkaan tarpeiden mukaan
kuntosaliharjoittelu (Palokan Kuntokeskus)

Sähkökipuhoidot/ fysikaalinen terapia:
sähköakupunktio/PENS, tns, didy, if, ultraääni

Pehmytkudoskäsittelyt:
hieronta, fasciakäsittelyt

Teippaus
kinesioteippaus, urheiluteippaus

MDT-terapia

Mekaaninen diagnosointi ja hoito alkavat potilaan taudinkuvan määrittelyllä ja fyysisellä tutkimuksella. Potilaalle suunnitellaan yksilöllinen hoito-ohjelma kivun, sentralisaatioilmiön ja oireiden käyttäytymisen perusteella.

Hoidon päätavoitteina ovat:

• Poistaa kipu
  • Palauttaa rangan toiminta
  • Ehkäistä vaivan uusiutuminen ja paheneminen

Hoito koostuu yksilöllisesti valituista harjoitteista, asennon hallinnan ja ennaltaehkäisyn opetuksesta. Periaatteena on opettaa potilas hoitamaan itse itsensä. McKenzie menetelmällä voidaan nopealla ja luotettavalla tavalla määritellä potilaat, jotka hyötyvät mekaanisesta terapiasta ja diagnosoida ne potilaat, jotka saattavat tarvita leikkaushoitoa, muuta lääketieteellistä hoitoa tai terapiaa.

Akupunktio

Akupunktio on vanha kiinalainen hoitomuoto. Fysioterapiassa akupunktiota käytetään lähinnä kivun hoidossa ja lihasten rentoutuksessa. Akupunktio vaikuttaa hermojärjestelmien kautta vähentämällä kipua ja tuottamalla elimistön omaa mielihyvähormonia, endorfiinia.

Akupunktioneulojen vaikutusta voidaan tehostaa johtamalla neuloihin sähköä (PENS). Akupunktiota voidaan antaa omana hoitonaan, mutta usein siihen yhdistetään muuta fysioterapiaa.

Akupunktion hyviä käyttökohteita ovat esim. päänsärky ja migreeni, niska- ja selkävaivat, nivel- ja lihaskivut. Akupunktuurin teho saattaa kestää tunneista vuosiin. Hoidossa käytetään steriilejä kertakäyttöneuloja.

Hieronta

Hieronta rentouttaa lihaksia ja parantaa niiden aineenvaihduntaa, lievittää kipua sekä ylläpitää lihasten elastisuutta. Lisäksi hieronta nopeuttaa kehon palautumista urheilun jälkeen ja on osa lihashuoltoa.

Kuumakivihieronta

Kuumakivihieronta on tehokas ja rentouttava hoitomuoto. Hieronnan aikana käytettävistä kivistä siirtyvä lämpö rentouttaa koko vartaloa ja auttaa laukaisemaan lihasjännitystä sekä stressiä. Kivet sitovat lämpöä pitkään ja vapauttavat sitä hitaasti, tehden hieronnasta lempeän, mutta tehokkaan. Kuumakivihieronta on suositeltava myös niille, jotka eivät siedä voimakasta lihasten hierontaa. Kuumakivihieronta parantaa aineenvaihduntaa ja verenkiertoa.

Hieronta fasciaraudalla

Lihaskalvo eli fascia on sidekudosta, joka ympäröi lihaksia ja muita pehmytkudoksia yhdistäen eri kehonosat toisiinsa. Pinnallinen fascia on heti ihon alla, joka mahdollistaa ihon liukumisen lihasten päällä. Seuraavana on syvä fascia, joka yhdistää kehon lihaskerrokset yhtenäisiksi ketjuiksi. Viskeraalinen fascia ympäröi ja kannattelee sisäelimiä.
Pinnallisen ja syvän fascian tulisi liukua toisiinsa nähden. Kalvojen välisen liikkeen vähentyessä lihasten toiminta heikkenee, lihas kipeytyy ja nivelen toiminta rajoittuu. Fascia-rauta käsittelyllä pyritään palauttamaan normaali tilanne kalvoston liikkumiseen itseensä sekä muihin kudoksiin nähden.
Fascia-raudoin tehty käsittely on voimakkaampaa hierontaan verrattuna. Käsittelyn paineen ja venytyksen aiheuttama kudosstimulaatio rikkoo kiinnikkeitä ja edistää kudoksen paranemista.

Lihaskalvohieronnan tavoitteita:
Leposäryn poistaminen
Kivuton liikelaajuus
Kuormituskivun poistaminen
Lihastasapainon ja normaalien liikemallien palauttaminen
Painearkuuden poistaminen
Sidekudosten paraneminen
Kiinnikkeiden poistaminen

Hieronta pohjautuu fascia linjojen läpikäymiseen. Hoidon alussa testataan fascia- linjojen liikkuvuutta, tehdään käsittely ja lopuksi toistetaan testiliikkeet. Käsittelyn jälkeen on muistettava juoda reippaasti vettä. Fascia sitoo itseensä paljon nestettä, kun sitä käsitellään fascia luovuttaa nestettä ympäröiviin kudoksiin. Jotta fascia palautuisi käsittelyn jälkeen, on sen nestetasapainosta huolehdittava riittävällä veden juonnilla. Fascia-rauta käsittelyä edeltävä päivänä ja päivä käsittelyn jälkeen tulisi välttää kovaa treeniä. Kevyt liike koko keholle ja käsitellyille alueille on suotavaa.