Fysioterapia

Fysioterapia perustuu uusimpaan saatavilla olevaan tietoon terveydestä, liikkumisesta ja toimintakyvystä. Fysioterapian tavoite on erilaisten tuki- ja liikuntaelimistön kipujen lievittyminen, kudoksen tai kehonosan liikkuvuuden ja liikkeen palauttaminen sekä asiakkaan toimintakykyyn vaikuttaminen kokonaisvaltaisesti. Parhaaseen tulokseen päästään asiakkaan ja fysioterapeutin aktiivisella yhteistyöllä.

Fysioterapiasarja aloitetaan asiakkaan oireiden kartoituksella ja fysioterapeutin tutkimuksella. Fysioterapeuttisella tutkimuksella kartoitetaan asiakkaan toiminta- ja liikkumiskykyä ja niihin liittyviä ongelmia. Tarkoituksena on pyrkiä löytämään ongelman varsinainen syy ja selvittää, johtuvatko Sinun kipusi ja oireesi ns. toiminnallisesta häiriöstä. Toiminnalliset ongelmat ovat hoidettavissa fysioterapialla, ja puuttumalla oireiden varsinaisiin syihin, voidaan usein saada pidempiaikaisia tuloksia. Tarvittaessa ohjaamme Sinut lääkärin arvioon ja tarkempiin tutkimuksiin.

Fysioterapian sisältö rakennetaan yksilöllisesti ja se voi vaihdella paljonkin eri tilanteissa.

Fysioterapian menetelmiä ovat mm.

Manuaalinen terapia:
mobilisoivat käsittelyt, fasciakäsittelyt, hieronta

Liikehoidot ja terapeuttinen harjoittelu, ohjaus ja neuvonta:
fysioterapiakäynnillä tehtävät yksilöllisesti valitut harjoitteet sekä omatoimiset  asiakkaharjoitteet asiakkaan tarpeiden mukaan
kuntosaliharjoittelu (Palokan Kuntokeskus)

Sähkökipuhoidot/ fysikaalinen terapia:
sähköakupunktio/PENS, tns, didy, if, ultraääni

Pehmytkudoskäsittelyt:
hieronta, fasciakäsittelyt

Teippaus
kinesioteippaus, urheiluteippaus

MDT-terapia

Mekaaninen diagnosointi ja hoito alkavat potilaan taudinkuvan määrittelyllä ja fyysisellä tutkimuksella. Potilaalle suunnitellaan yksilöllinen hoito-ohjelma kivun, sentralisaatioilmiön ja oireiden käyttäytymisen perusteella.

Hoidon päätavoitteina ovat:

• Poistaa kipu
  • Palauttaa rangan toiminta
  • Ehkäistä vaivan uusiutuminen ja paheneminen

Hoito koostuu yksilöllisesti valituista harjoitteista, asennon hallinnan ja ennaltaehkäisyn opetuksesta. Periaatteena on opettaa potilas hoitamaan itse itsensä. McKenzie menetelmällä voidaan nopealla ja luotettavalla tavalla määritellä potilaat, jotka hyötyvät mekaanisesta terapiasta ja diagnosoida ne potilaat, jotka saattavat tarvita leikkaushoitoa, muuta lääketieteellistä hoitoa tai terapiaa.

Akupunktio

Akupunktio on vanha kiinalainen hoitomuoto. Fysioterapiassa akupunktiota käytetään lähinnä kivun hoidossa ja lihasten rentoutuksessa. Akupunktio vaikuttaa hermojärjestelmien kautta vähentämällä kipua ja tuottamalla elimistön omaa mielihyvähormonia, endorfiinia.

Akupunktioneulojen vaikutusta voidaan tehostaa johtamalla neuloihin sähköä (PENS). Akupunktiota voidaan antaa omana hoitonaan, mutta usein siihen yhdistetään muuta fysioterapiaa.

Akupunktion hyviä käyttökohteita ovat esim. päänsärky ja migreeni, niska- ja selkävaivat, nivel- ja lihaskivut. Akupunktuurin teho saattaa kestää tunneista vuosiin. Hoidossa käytetään steriilejä kertakäyttöneuloja.

Hieronta

Hieronta rentouttaa lihaksia ja parantaa niiden aineenvaihduntaa, lievittää kipua sekä ylläpitää lihasten elastisuutta. Lisäksi hieronta nopeuttaa kehon palautumista urheilun jälkeen ja on osa lihashuoltoa.

Kuumakivihieronta

Kuumakivihieronta on tehokas ja rentouttava hoitomuoto. Hieronnan aikana käytettävistä kivistä siirtyvä lämpö rentouttaa koko vartaloa ja auttaa laukaisemaan lihasjännitystä sekä stressiä. Kivet sitovat lämpöä pitkään ja vapauttavat sitä hitaasti, tehden hieronnasta lempeän, mutta tehokkaan. Kuumakivihieronta on suositeltava myös niille, jotka eivät siedä voimakasta lihasten hierontaa. Kuumakivihieronta parantaa aineenvaihduntaa ja verenkiertoa.