Selkä voi kipeytyä äkillisesti monesta syystä, useimmiten kipu on kuitenkin hyvänlaatuista eli selkä paranee ajan kanssa. Selkäkipua voi usein lievittää lepoasennoilla sekä kevyillä, pienillä liikkeillä. Kuuntele selkääsi ja tee vain niitä liikkeitä, jotka tuntuvat tehdessä ja varsinkin jälkeenpäin hyvältä selässä.

📌Lepoasento mahallaan tyynyjen päällä, tässä voit olla pidemmänkin aikaa, jos asento tuntuu hyvältä. Tyynyjä voi olla yksi tai useampi sen mukaan, mikä tuntuu hyvältä. Voit myös nousta kyynärvarsien varaan, jos se tuntuu selässä hyvältä.
📌Lantion kallistelu selinmakuulla. Kallista häpyluuta kohti rintakehää ja laske takaisin rennoksi. Tee liike niin pienenä, että selkään ei tule kipua.
📌Takalinjan ja hermokudoksen pumppaus. Kevyempi versio, jos jalat ovat tuen päällä. Ojenna rauhallisesti vuorotahtiin polvea suoraksi nilkka koukussa. Ojenna polvea vain niin pitkälle kuin se lempeästi menee. Parilla ensimmäisellä suoristuksella selässä saa tuntua kiristystä, mutta tunteen pitää rauhoittua toistojen myötä. Jälkeenpäin selkä ei saa olla kipeämpi. Toistoja 10x jalka, 1-2 kertaa päivässä.
📌Kantapäiden nosto. Tämä aktivoi keskivartaloa tukevia lihaksia. Liikkeen aikana on tärkeä pitää keskivartalo liikkumatta. Paino pysyy koko ajan molemmilla jaloilla, ylävartalo ei saa kallistua eikä heilua. Selässä ei saa tämän liikkeen aikana tuntua kipua. Seinää vasten tehtynä liike on helpompi. Liikettä voit tehdä pitkin päivää useita kertoja kerrallaan selän tuntemuksia kuunnellen.
📌Painonsiirto jalalta toiselle. Tämä liike aktivoi keskivartaloa tukevia lihaksia. Liikkeen aikana tarkoitus pitää vartalo tiukkana ja siirtää painoa jalalta toiselle. Lantio ei saa siirtyä puolelta toiselle eikä ylävartalo kallistua. Tee liike siten, ettei selkään tule yhtään kipua. Liikettä voit tehdä pitkin päivää useita kertoja kerrallaan selän tuntemuksia kuunnellen.
Jos selkäkipu ei helpotu reilussa viikossa, kannattaa ottaa yhteyttä fysioterapeuttiin. Meillä on osaamista selän tutkimiseen, diagnosointiin ja selän kuntoutukseen. Tarvittaessa ohjaamme sinut lääkärin vastaanotolle.
Terkuin Mari