Akupunktuuri on vanha kiinalainen hoitomenetelmä, jossa kipua lievitetään pistämällä ihoon ohuita, kertakäyttöisiä neuloja. Akupunktioneuloja laitetaan oireiden mukaan akupisteisiin tai triggerpisteisiin.

Länsimaissa akupunktiota käytetään pääasiassa kivun lievitykseen tai pehmytkudosten rentouttamiseen. Hoidon kohteena ovat yleensä tuki- ja liikuntaelimistön kivut: niska- ja hartialihasten kivut, selkävaivat, nivelten kivut sekä nivelrikkoon liittyvät säryt ja kivut. Migreenin, jännityspäänsäryn ja jopa Hortonin päänsäryn hoidossa akupunktiosta on saatu hyviä hoitotuloksia. Kolmoishermokipua ja muita ääreishermoston kipuja voidaan usein lievittää akupunktiolla. Akupunktio on turvallinen ja lääkkeetön hoitomuoto myös raskauden aikana esimerkiksi päänsärkypotilaille.

Akupunktio vaikuttaa hermojärjestelmien kautta. Neulan aiheuttama ärsytys kiihdyttää elimistön omien kipulääkkeiden, endorfiinien, vapautumista. Akuneulat vapauttavat myös “imetyshormoni” oksitosiinia. Nämä hormonit lievittävät kipuja, tuottavat mielihyvän tunnetta ja rentouttavat oloa. Akupunktioneulojen aiheuttama ärsytys aiheuttaa hermoratoihin impulssivirran, joka voittaa samoja hermoratoja käyttävät kipuimpulssit ja vaimentaa näin kivun tuntemista. Tätä kutsutaan porttikontrolliteoriaksi. Neulat aiheuttavat lisäksi paikallisen rentouttavan vaikutuksen lihakseen ja lihaskalvoon kuromalla lihaskalvon neulan ympärille. Vähitellen lihaskalvo rentoutuu neulan ympärillä ja jää rentoutuneeksi. Akupunktion tehoa voidaan lisätä sähkövirralla, tällöin hoitoa kutsutaan PENS-hoidoksi.

Vaikka akupunktuuri on erittäin turvallista hoitoa, silläkin on haittansa. Tavallisin niistä on väsymys. Toinen yleinen haitta ovat mustelmat. Joillakin vaivat jopa ärtyvät ensimmäisellä hoitokerralla, kuten muissakin hoidoissa on tavallista. Akupunktiota kannattaakin aina ottaa hoitosarjana. Tavallisesti tarvitaan 3–5 hoitokertaa noin viikon välein. Joissakin tapauksissa, esim. migreeneissä hoitotuloksen ylläpitämiseen tarvitaan harvakseltaan, mutta säännöllisesti hoitoja. Akupunktiohoitoon reagoiminen on yksilöllistä, mutta usein asiakas huomaa akupunktiohoidon hyödyn jo heti ensimmäisen kerran jälkeen.