Alaraaja-analyysi on alaraajaongelmiin erikoistuneen fysioterapeutin tekemä toiminnallinen tutkimus, jossa selvitetään alaraajojen toimintaa ja kuormitustekijöitä, jotka voivat aiheuttaa ongelmia alaraajoihin sekä myös muualle kehoon.

Yleisiä ongelmia ovat monet jalkaterän, nilkan, polven ja lonkan alueen vaivat ja kiputilat. Joskus myös alaselkävaivan taustalta voi löytyä ongelmia alaraajojen toiminnassa.

Tyyppillisiä ongelmia, joihin alaraaja-analyysistä saa apua: – jalkaterä: vaivaisenluu, hermopinne, kantapääkipu (plantaarifaskiitt) – nilkka: nyrjähdykset, rasitusperäiset jännevaivat (nilkan sisä/ulkosivu, akilles), penikkatauti – polvi: etuosan kipu, juoksijan polvi, patellaluksaatiot (lumpion sijoiltaanmeno), kiertosuunnan kivut, hutera polvi, – lonkka: ulkosivun kipu (’trokanterbursiitti), nivuskivut, pakarakivut – alaselkä: selän heikko rasituksensietokyky, toispuoleinen alaselkä/pakarakipu (iskias)

Oireiden taustalla voi olla mm. rakenteellisia häiriöitä (esim. löysä / jäykkä jalkaterä), sairauksien aiheuttamia häiriöitä jalkaterän toiminnassa (mm. diabetes, reuma) tai työikäisillä / kuntoilijalla / huippu-urheilijalla kuormitusongelmia. Myös tapaturmien ja leikkausten jälkeisessä kuntoutuksessa alaraaja-analyysillä saa tarkkaa tietoa alaraajan toiminnan palauttamiseksi.

Analyysin perusteella tehdään hoitosuunnitelma. Hoidon kulmakivi on tilanteen selkeä ymmärtäminen, eli mistä kipu johtuu ja mitä sille voi tehdä. Hoito sisältää aina selkeän harjoitusohjelman laatimisen tilanteen parantamiseksi ja joskus voi olla tarpeen käyttää esim. manuaalisia käsittelyjä apuna toiminnan parantamiseksi tai oireiden helpottamiseksi.

Alaraaja-analyysi sopii kaikenikäisille ja kuntoisille, lapsista työikäisten kautta senioreihin sekä kuntoilijoista huippu-urheilijoihin saakka.

Alaraaja-analyysissä tutkitaan alaraajojen toimintaa, joten on hyvä ottaa mukaan kevyt liikkumisen mahdollistava vaatetus, kuten shortsit ja t-paita.

Katso vapaat ajat ja varaa omasi