Fysioterapiaan voit tulla myös suoraan ilman lääkärissä käyntiä ja lääkärin lähetettä

Fysioterapiaan hakeudutaan usein erilaisten kipujen vuoksi, esimerkiksi selkäkipu, niska-hartiaseudun kivut, eri nivelten kivut, päänsärky. Ajoittaiset, mutta säännöllisesti toistuvat kivut ja ongelmat, esimerkiksi juostessa, ovat myös yleinen syy fysioterapian aloittamiseen. Entistä useammin fysioterapiaan hakeudutaan myös ennaltaehkäisevästi, esim. lihastoimintakartoituksen merkeissä. Fysioterapeutin asiantuntemuksesta hyötyvät kaikenikäiset ja -kuntoiset.

Fysioterapeutteina olemme ihmisen liikkumisen ja liikuntaelimistön/ toimintakyvyn asiantuntijoita. Meillä on myös aikaa selvittää Sinun tilanteesi tarkasti haastattelun ja fysioterapeuttisen tutkimisen avulla. Ensimmäinen fysioterapiakerta on tästä syystä aina tunnin mittainen.

Fysioterapiaan kannattaa hakeutua nopeasti vaivan ilmaannuttua, jolloin toimintakyvyn häiriöt jäävät mahdollisimman lyhytaikaisiksi. Kuitenkin myös monet pitkittynestä, kroonisesta kivuista kärsineet ovat löytäneet apua fysioterapiasta. Fysioterapeuteilla on käytettävissään useita lääkkeettömiä kivunhoitokeinoja ja uusin tieto siitä, miten harjoittelulla päästään pysyviinkin kuntoutustuloksiin.

Niskan ja hartianseudun kiputilat

Niska-hartiakivut ovat tyypillisin tuki- ja liikuntaelinvaiva. Oireiluna on tyypillisesti niskan ja/tai hartiaseudun kiputila, joka voi joskus säteillä myös yläraajoihin asti. Päänsärkyä esiintyy usein niskakipuisilla, ja huimaus voi myös olla yksi niskakivun oire. Kipua voi olla liikkeessä tai levon aikana, joskus kipu voi myös haitata yöunta.

Pitkittyneessä niskakivussa taustalla on usein haitalliset asentotottumukset ja/tai rajoittuneet liikemallit niskan ja hartiarenkaan alueella. Fysioterapiassa haitallisten asento- ja liiketottumusten tunnistaminen ja korjaaminen onkin ensiarvoisen tärkeää mahdollisimman hyvän hoitotuloksen takaamiseksi. Niska-hartiaoireita lievitetään usein myös pehmytkudoskäsittelyllä, jonka avulla kireitä ja yliaktiivisia lihaksia pyritään rentouttamaan. Voimakkaammissa kipuoireissa fysikaaliset hoidot ja akupunktio ovat tehokkaita helpottamaan oloa.

Onko olkapääsi kipeä?

Olkapään kivut alkavat usein vähitellen. Kipuja on tyypillisesti liikkeissä ja levossa/öisin. Jos kivut eivät helpotu muutamassa viikossa ja varsinkin, jos ne pahenevat, kannattaa hakeutua fysioterapiaan.

Usein olkapään kipujen taustalla on hartian, olkapään ja lavan huonot asennot ja liikemallit. Näistä johtuen olkapään alueen rakenteisiin kohdistuu kivuille ja vammoille altistavaa rasitusta. Fysioterapiassa meillä on erilaisia keinoja kivun hoitoon (esim. akupunktio, sähköhoidot, manuaaliset käsittelyt) sekä asennon ja liikemallien parantamiseen (esim. yksilöllisesti ohjatut harjoitteet).

Onko sinulla selkäkipuja?

Selkäkivuista tyypillisin on alaselän kipu. Kipu voi olla paikallista tai se voi säteillä vatsan puolelle, pakaraan, reiteen tai jopa jalkaterään asti. Alaselkäkivulle tyypillistä on, että kipu tuntuu voimakkaimpana tietyissä asennoissa tai tiettyjen liikkeiden aikana. Kipu voi alkaa yhtäkkiä ilman varoitusta tai pahentua vähitellen.

Joskus kivun taustalla voi olla selkeä syy, esim välilevyn pullistuma, mutta useimmin selkäkivuille ei löydy yhtä selittävää tekijää. Tällöin voi kyseessä olla esimerkiksi ongelma vartalon tukilihasten toiminnassa ja/tai kehon hallinnassa. Fysioterapiassa tutkimme ja pyrimme löytämään ongelman perimmäisen syyn. Selkäkivun hoidossa fysioterapian keinoja ovat mm. yksilöllisesti ohjatut harjoitteet, akupunktio, fysikaaliset hoidot ja manuaalinen pehmytkudos- ja nikamakäsittelyt.

Kipua lonkan alueella?

Kipua lonkan alueelle voivat aiheuttaa lonkan alueen kudosten ärsytystila (esim. jänneongelmat, limapussin tulehdus), nivelrikko tai kipu voi olla alaselästä tulevaa säteilykipua. Tyypillistä lonkkavaivoille on kipu liikkeellelähtiessä ja liikkeellä ollessa sekä kipu kylkimakuulla ollessa.

Fysioterapiassa pyritään aluksi selvittämään kivun alkuperä mahdollisimman tarkasti. Lantion alueen ja keskivartalon lihasten hallinnan ja voiman harjoittaminen ovat keskeisessä roolissa lonkkavaivojen kuntoutuksessa. Nukkumisergonomian ja lepoasentojen ohjaus on myös usein tärkeää, jotta ärtynyt kudos pystyy rauhoittumaan. Erilaiset kivunhoitomuodot (akupunktio, sänhköhoidot, lämpöhoidot) ovat usein fysioterapian tukena.

Polven kiputilat

Polven kiputilat liittyvät typillisesti jalan kuormittamiseen; kipua voi tulla hyvin arkisissa liikkeissä (kävely, tuolilta ylös nousu yms) tai raskaammassa kuormituksessa, esim. urheilun aikana. Joskus kivun taustalla on selvä vamma, tai kipu voi syntyä hiljalleen ajan mittaan.

Äkillisen vamman yhteydessä polvi on syytä tutkia lääkärin tai fysioterapeutin vastaanotolla mahdollisten kudosvaurioiden selvittämiseksi. Hiljalleen alkaneissa polvikivuissa taustalla on usein alaraajan linjauksen ongelmaa. Tällöin fysioterapiassa selvitetään koko alaraajan sekä keskivartalon toiminta ja hallinta, jotta ongelman perinpohjainen syy selventyisi.