Purentaelimistön ongelmat ja toimintahäiriöt ovat toiseksi yleisimpiä pään alueen kiputiloja hammassäryn jälkeen. Purentaelimistöön kuuluvat leukanivel, puremalihakset ja hampaat. Tavallisia oireita ovat leukanivelen äänet, leukanivelten tai puremalihasten kipu, suun rajoittunut avaaminen, alaleuan liikehäiriöt, päänsärky, kasvokipu ja korvakipu. Kipu on usein tylppää ja jomottavaa, tyypillisesti se on myös toispuoleista ja vaihtelee vuorokauden aikojen mukaan. Useimmiten se on voimakkainta aamuisin. Oireita voivat laukaista pureskelu, kylmyys ja veto.

Purentaelimistön ongelmissa pyritään selvittämään, ovatko vaivat peräisin lihaksista, leukanivelistä vai ovatko oireet näiden yhdistelmiä. Tutkimuksissa käytetään tarvittaessa myös röntgen- ja magneettikuvaa. Lisäksi lääkärin/hammaslääkärin vastaanotolla pyritään poissulkemaan muita hampaisiin ja leukaniveliin vaikuttavia sairauksia.

Purentaelimistön ongelmien hoidon tavoitteena on kipujen vähentäminen, lihaksiin ja niveliin kohdistuvan kuormituksen pienentäminen sekä nivelten ja lihasten normaalin toiminnan palauttaminen. Hammaslääkärin yksilöllisesti tekemä purentakisko on usein tärkeä osa hoitoa sekä nivel- että lihasperäisissä ongelmissa.

Fysioterapiassa pyritään vaikuttamaan laaja-alaisesti purentaelimistön oireiluun. Alaleuan liikeharjoituksien tavoitteena on lisätä kivutonta liikerataa, parantaa purentalihasten voimaa sekä opetella esim. leukanivelen yliliikkuvuudessa itsellesi sopivat liikelaajuudet. Jos leukanivelen liikkuvuus on rajoittunut, sitä voidaan manuaalisesti käsitellä ja siten parantaa liikkuvuutta. Kinesioteippausta voidaan hyödyntää osana fysioterapiaa.
Kivunhoitona voidaan käyttää akupunktiota tai TENS-hoitoa. Purentalihasten, kasvojen, niskan ja kaulan lihaskalvon hieronta ja manuaaliset käsittelyt ovat myös tehokkaita purentaelimistön kipujen hoidossa. Suun sisäpuolelta tehtävä purentalihasten käsittely on tärkeä osa ko. lihasten hoitoa. Myös kylmä- ja lämpöhoidoista on usein apua purentalihasten kipuihin.

Koska purentaelimistön kipuihin liittyy usein myös päänsärkyä sekä niska-hartiaseudun kipuja, fysioterapiassa huomioidaan kehoa myös laajemmin. Vartalon ryhdillä, rintarangan ja pään asennolla sekä liikkuvuudella on iso merkitys leukanivelen toimintaan. Ryhdin huomioiminen sekä rintarangan ja niskan lihasvoima- ja liikkuvuusharjoitteet ovatkin tärkeä osa myös purentaelimistön kiputiloissa.