Olen toiminut fysioterapeuttina 27 vuotta yksityisellä sektorilla tuki- ja liikuntaelimistön ongelmien parissa. Vastailen edelleen kysymyksiin, mitä fysioterapia on? Miten se eroaa hieronnasta? Onko fysioterapiasta apua?

Fysioterapia vaihtelee ensisijaisesti sen mukaan, mikä on asiakkaan tarve. Fysioterapeutin työkokemus, täydennyskoulutukset ja omat ajatusmallit vaikuttavat fysioterapian sisältöön. Fysioterapeutti on liikkeen ja liikkumisen asiantuntija ja fysioterapian pohjana pitäisikin olla kehontoiminnan tunteminen ja sen liittäminen asiakkaan yksilölliseen ongelmaan. Fysioterapia on asiakkaan kuuntelua, havainnointia ja tunnustelua, jatkuvaa arviointia siitä, ollaanko kuntoutuksessa oikeilla jäljillä. Keittokirjaratkaisuja ei fysioterapiassa ole, onneksi ei myöskään yhtä ainutta oikeaa reittiä kuntoutumiseen.

Fysioterapiaan hakeudutaan monesti kivun vuoksi. Fysioterapiassa pyritään aina selvittämään ongelman syy, jotta pystyänvaikuttamaan muuhunkin kuin oireeseen. Usein oireen takana on jo monen asian aiheuttama vyyhti, jota vähitellen selvitetäänkerros kerrokselta. Fysioterapiassa keskustelu ja asiakkaan kuuntelu on keskiössä, lisäksi kehon toimintaa tutkitaan erilaisilla toiminnallisilla testeillä. Käytetyt testit riippuvat asiakkaan oireista ja ongelmista, ja ne vaihtelevat selkärangan muutaman asteen liikkuvuuksien tutkimisesta vaikkapa kävelyn havainnointiin.

Fysioterapian tavoite on opettaa ja kannustaa asiakasta hoitomaan omaa kehoaan erilaisilla harjoitteilla. Usein kipujen taustalla on lihasten yhteistoiminnan häiriöt ja lihasvoiman puute. Ja koska lihasten voimaa ei voi ostaa, on jokaisen hankittava riittävä voima itse harjoittelemalla. Aina ei kuitenkaan asiakkaan ongelmien taustalla ole lihasheikkous, vaan kyse on enemmänkin rasituksen ja palautumisen tasapainosta. Tällöin harjoitteet ovat esimerkiksi ylivireystilaa tasoittavia, mm. hengitysharjoituksia. Jos taas on kyse esimerkiksi jäätyneestä olkapäästä, harjoitteilla pyritään olkapään, lavan ja rintarangan liikkuvuuden lisääntymiseen.

Harjoitukset valitaan aina yksilöllisesti, jokaisen voimavaroihin sopiva määrä ja ne vaihtelevat tavoitteen ja tarpeen mukaan.Harjoitusten oppimiseen ja tarvittavaan muokkaamiseen käytetään aikaa, jotta harjoitteet tehoaisivat mahdollisimman hyvin. Fysioterapeutin liikkeen ja liikkumisen osaamista hyödynnetään myös kuntosaliharjoittelussa ja lajivalmennuksen parissa.

Fysioterapiaan kuuluu kuitenkin harjoitusten lisäksi paljon muitakin menetelmiä. Erilaisista käsin tehtävistä tekniikoista on valtavasti hyötyä kivun lievitykseen, nivelten liikkuvuuteen ja kudosten elastisuuteen, ja siten ne helpottavat myös kotiharjoittelun toteuttamista. Hierontaa käytetään osana fysioterapiaa, mutta usein hierontaan liittyy myös nivelten tai selkärangan, fascian ja hermokudoksen käsittelyä. Näiden aikana fysioterapeutti saa ”näppituntumaa” asiakkaan kehosta ja pystyy myös sitä kautta miettimään oireiden ja kehon yhteyttä. Usein käsitelläänkin jokin alue ja sen jälkeen testataan, muuttuuko kehon toiminta haluttuun suuntaan. Kivun hoitoon voidaan käyttää lisäksi esimerkiksi akupunktiota, sähkökipuhoitoja ja erilaisia teippauksia.

Fysioterapian tarkoituksena on myös opettaa asiakasta itse hoitamaan ja jatkossa vähentämään vastaavia ongelmia. Tavoitteena on myös rohkaista ihmisiä hakeutumaan fysioterapeutin vastaanotolle herkästi oireiden alettua. Jos kipu tai ongelma ei helpota vajaassa kuukaudessa, kannattaa ottaa yhteyttä ja kysyä neuvoa. Myös pidempään jatkuneissa vaivoissa fysioterapiasta on usein apua. Fysioterapiaan voit tulla suoraan ilman lääkärissä käyntiä ja lääkärin lähetettä.